rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

www.facebook.com/KELAB PENCINTA GAHARU (sila click link pada gambar di bawah)

Monday, August 24, 2009

Berminat untuk menanam gaharu?

KAWASAN YANG SESUAI MENANAM ENGKARAS (POKOK GAHARU)

ENGKARAS sesuai di tanam berbukit dan dataran rendah 0-1000 meter dari aras laut. Ia dikatakan paling subur pada ketinggian sekitar 500 dari aras laut dengan suhu 26-32 darjah dengan kadar cahaya matahari 70%.
Tanah jenis lempong dan liat berpasir dengan pH tanah antara 4-6. Sebenarnya menanam engkaras tidak banyak masalah, sama seperti menanam pokok getah dan pokok buah-buahan yang biasa kita tanam kecualilah tanah paya(pH masam). Tanah yang berhampiran paya biasanya serasi untuk menanam gaharu.
Di daerah Medamit, Limbang Sarawak, pokok gaharu sering dijumpai di dalam kebun getah lama dan kebun buah-buahan. Ini terbukti dengan penemuan 5 pohon gaharu dewasa anggaran umur 50 hingga 80 tahun ke atas di sekitar kebun getah lama milik keluarga En. Nicholas Dubi oleh GGL baru-baru ini.
Dengan penemuan ini, GGL telah mengambil langkah untuk menjual anak-anak pokok gaharu(spesis local malaccensis) kepada peminat gaharu Sarawak, sekaligus memberi khidmat melalui seminar dan khursus bagi membantu peminat perusahaan gaharu untuk Berjaya dalam bidang ini …InsyaAllah.

ANAK BENIH spesis local malaccensis ini boleh didapati dari biji/buahnya dan keratan ataupun dari anak-anak pokok yang diambil terus dari hutan.
Buahnya berbentuk kapsul berwarna hijau dan menjadi coklat bila matang. Setiap buahnya mengandungi 3-4 biji benih di dalamnya. Biasanya buah ini akan gugur pada bulan November-Disember. Masa itulah biji benih ini di kumpul dan diedar kepada penempah. Mengikut pengalaman yang ada, sepohon gaharu boleh menghasilkan 1-2 kg biji benih tergantung pada saiz pokoknya. Besar lagi pokok gaharu maka banyaklah buahnya, tergantung rezeki.
Benih ini juga beoleh didapati melalui syarikat/persendirian di semenanjung. Namun harganya agak mustahil untuk orang yang mahu bermula dengan modal yang kecil. Boleh rujuk dengan melayari internet. Tapi awas, benih yang jauh dari musimnya(November-disember) berisiko rosak dan susah hidup tergantung juga cara penyimpanannya.
Sesiapa yang berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut sila kunjungi blog GGL atau email kami.. khidmat bantuan kami sedia untuk membantu pengusaha di seluruh Sarawak (http://gaharulimbang.blogspot.com)
(email:gaharusuper@yahoo.com, belayongnina@yahoo.com)


ADA TIGA KAEDAH PENANAMAN GAHARU/ENGKARAS
TANAMAN SELANG; TANAMAN CAMPURAN; DAN MONOKULTUR

TANAMAN SELANG
Tanaman selang bermaksud pokok gaharu di tanam di bawah pokok-pokok yang lain seperti ladang sawit, ladang getah, dusun buah-buahan. Ringkasnya, boleh di tanam selang dengan pelbagai jenis pokok. Pokok gaharu sendiri adalah pokok hutan, biasanya pokok hutan senang untuk hidup dan boleh membiasakan diri dengan pelbagai situasi juga… wallahualam.
Untuk mengetahui teknik menanamnya pula, pihak kami boleh dihubungi melalui email atau boleh hubungi terus melalui telefon. Selalunya, setiap pengusaha yang berurusan dengan pihak kami akan diberi khidmat sepanjang mengusahakan gaharu termasuk proses memasukkan vaksin atau inokulan untuk memaksa pokok mengeluarkan gaharu bila pokok sedia.
PEMELIHARAAN dalam mengusahakan gaharu tidaklah sesukar yang dijangka. Pengusaha boleh mengamalkan konsep; tanam, tinggal, vaksin, tuai, dan jual. Melainkan pengusaha mahu proses memasukkan vaksin berlaku cepat pokok bolehlah di baja, ditebas dan sebagainya untuk memaksimumkan tumbesaran.
Sesiapa yang khuatir tidak mampu menampung kos untuk proses inokulasi pada masa hadapan, pihak kami bersedia berkerjasama untuk menjayakannya. Setakat ini pun kami telah merancang untuk menjalankan proses inokulasi pada pokok-pokok gaharu liar yang ada di daerah Limbang ini… Dengan izin-Nya, usaha ini akan Berjaya.


BUAH GAHARU










POKOK-POKOK GAHARU YANG DI JUMPAI DI KEBUN DAN PINGGIR HUTAN SEKITAR DAERAH LIMBANG


Seorang hakim dan pujangga Mesir di kurun ke-8 Masihi bernama Muhammad ibn Idris As-Shafi’e (Imam Shafi’e) bermadah:

Emas lidak lebih dari habuk bila ia masih berada di dalam perut bumi
Dan oudh di negara asalnya tidak lebih dari sejenis kayu api

No comments: