rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

www.facebook.com/KELAB PENCINTA GAHARU (sila click link pada gambar di bawah)

Saturday, December 26, 2009

TASBIH CENDANA JAWA



TASBIH DARIPADA GAHARU (SPESIS CENDANA-AQUILARIA HIRTA). BERASAL DARI KEPULAUAN JAWA DAN SENTIASA MENGHASILKAN AROMA YANG SANGAT HARUM.

Ada juga pendapat mengatakan bahawa cendana adalah spesis (santalum album'-sandalwood)
NAMUN BEGITU, MERUJUK PADA BEBERAPA BUAH BUKU YANG SAYA BACA CENDANA ADALAH (AQUILARIA HIRTA) (BUKU "GAHARU-WANG TUMBUH DI ATAS POKOK" KARYA ROSLI BIN YAAKOP)

4 comments:

Mohamad said...

Saudara..spesis cendana bukanlah dari keluarga aquilaria hirta tapi 'santalum album'-sandalwood..harap maklum..

my name: TOYA said...

memang banyak kecelaruan tentang spesis cendana. tetapi merujuk pada beberapa buah buku yang saya baca cendana adalah aquilaria hirta. tq

Mohamad said...

Saudara,
Memang terdapat kekeliruan tentang Cendana (sandalwood) dan gaharu (agarwood), meskipun kedua2nya menghasilkan bauan tersendiri, walaubagaimanapun faktanya adalah cendana tidak berkaitan dengan spesis aquilaria dan nilai cendana adalah kurang berbanding gaharu..ianya dibuktikan sendiri dgn pepatah melayu lama kita "sudah gaharu cendana pula" (bermaksud :kalau sudah punya gaharu kenapa mau lagi cendana..")..bersinambungan dgn "sudah tahu kenapa mau lagi bertanya.."

Akan tetapi 'Pokok candan' adalah tergolong dalam spesis aquilaria yg dikenali dgn A.Hirta.
Mgkn ada yg beranggapan Cendana dan Candan itu adalah sama..Tq

my name: TOYA said...

mungkin juga.. terima kasih jika ada bahan ilmiah tentang gaharu sila email saya. segala ulasan saya tergantung dr pengalaman dan rujukan ilmiah, semoga dapat terus berkongsi ilmu...amin